Авторизація
 
  • 09 лют: Гурт БІЛА ВЕЖА презентує власну версію легендарного хіта «8-й колір» 
  • 09 лют: Артисти із 5 країн зіграють на шоукейсі Music Conference Ukraine 
  • 30 січ: У Києві прочитають лекції іноземні експерти, що працюють з гуртами Editors, Enter Shikari, Garbage, Swans, Gogol Bordello, Gorillaz, Massive Attack та Placebo 
  • 29 січ: Брати Гадюкіни заспівали про «Сивину в бороді» 
  • 29 січ: Вперше в українському Нацвідборі Євробачення-2019 взяв участь гурт з Італії 

Євген Філатов: В Україні музикант не може заробити на продажах власної музики

Євген Філатов: В Україні музикант не може заробити на продажах власної музики


Саунд-продюсер Філатов, більш відомий як The Maneken, - про лейбли, "шароварщину" і музичний ринок.

Жоден з напрямків нової української музики в 2014 році не розвивався так бурхливо, як електро-поп. Євген Філатов, більш відомий як The Maneken, став одним з локомотивів розвитку цього жанру, і до кінця року вже міг похвалитися відразу декількома успішними проектами.

Встигнувши заслужити визнання як музикант, особливо за кордоном, Філатов сконцентрувався на саунд-продюсуванні і досяг успіху. Найгучніший дебют 2014 року - ONUKA - був створений у творчому тандемі Євгенія і Нати Жижченко, його дівчини і колишньої учасниці електронного проекту Tomato Jaws. Ще один гучний реліз - міні-альбом Thank You Джамали, на якому співачка змінила власне звучання на користь електроніки - теж справа рук Філатова як саунд-продюсера.

INSIDER зустрівся з Євгеном в його будинку-студії в індустріальному районі Києва і розпитав про лейбли, "шароварщину", різницю між ONUKA і Jamala та роботу саунд-продюсера.

- Ви стали саунд-продюсером альбомів Jamala, ONUKA і працювали над деякими піснями з альбому Івана Дорна. Виходить, що Ви створюєте музичний лейбл навколо себе?

- З кожним з цих артистів є окрема історія. Наприклад, Джамала. Ми співпрацюємо з нею з першого альбому For Every Heart. Я також був саунд-продюсером англомовних композицій на другий платівці All or Nothing, і вже після цього - на EP "Дякую". Але всі стали звертати увагу на мою участь тільки після "Дякую", мабуть, через яскраво виражені елементи електронної музики, які до цього в композиціях Джамали практично не зустрічалися.

ONUKA - це наш спільний проект з моєю дівчиною Натою (Жижченко, - ред.). У ньому я більше, ніж саунд-продюсер, незважаючи на те, що фінальне рішення з усіх питань залишається за нею. І з приводу лейбла ви точно підмітили - Джамала, ONUKA і The Maneken видаються на лейблі Enjoy records, який заснував в минулому році Ігор Тарнопольський, продюсер Джамали і людина, яка шість років продюсювала The Maneken.

- У Вас великий досвід роботи за кордоном. Чим принципово відрізняється робота в Україні і там?

- Простий приклад: в Лос-Анджелесі я познайомився з людиною, і вона запитує: "Як називається твоя група?". Я говорю The Maneken, він говорить - "Ок, я послухаю". І "я послухаю" - це означає, що він відразу натиснув на кнопку і купив в iTunes мій альбом. Слухач там заплатить за музику, а потім послухає і вирішить, подобається вона йому чи ні.

Те ж саме стосується вхідних квитків на концерти, самих концертів, які відбуваються кожен день, а не є такою подією, як суботня клубна ніч. Є відчуття великого ринку, який вариться, який крутиться. Мільйони груп щовечора, мільйони найменувань і мільйони продажів.

- Є можливість створити подібне середовище у нас?

- Україна стоїть в лідерах по безкоштовному доступу до піратського аудіо- і відеоконтенту. І це питання навіть не до артистів. В Україні музикант не може заробити на продажу власної музики. Нехай скачують безкоштовно, головне, щоб качали. Качайте, та побільше! Тому другий альбом The Maneken - Soulmate Sublime - безкоштовно пішов в найвищій якості в мережу.

Молодь звикла до того, що все можна обходити, і в інтернеті все можна отримати безкоштовно. І це перша проблема на шляху становлення будь-якого ринку.

Друга - як бути з фізичними носіями. Я дограю останні діджей-сети з компакт-дисками. Я можу зізнатися, що прийшов до того, що мені це незручно. У моєму лептопі навіть немає дисковода.

Розвинена музична індустрія - це доля багатих країн, в яких люди чесно платять податки, а держава чесно витрачає їх на підвищення добробуту населення. А поки у 95% населення не вистачає грошей на нові джинси, ніхто не буде масово купувати музику в інтернеті.

- Раз музика не продається, у чому тоді заробіток?

- Концерти, звичайно. Потім всілякі рекламні контракти. Артист - публічна людина. Чому телеведучі можуть собі дозволити приїжджати в клуби і грати уявні діджей-сети за гонорар, а діджеї не можуть рекламувати що-небудь на телебаченні або укладати рекламні контракти? Ще музика в серіали, наприклад. Музика The Maneken і Jamala звучить в серіалах.

Концерти, реклама і використання авторських прав - ось три джерела доходу для артиста.

- Я дивлюся, Ви досить скептично оцінюєте перспективи розвитку українського музичного ринку...

- Ні, чому ж. Як би я тоді міг цим займатися? Я бачу позитивні сторони. Просто я не менеджер і не маркетолог, тому я менше про це думаю. Для себе я відповів на це питання так: треба добре, якісно і багато виступати. Мені цікаво, я подорожую і заробляю гроші. А паритися стратегією я не хочу, для цього у мене є ціла команда.

Можливо, зараз взагалі не дуже доречно випускати нові альбоми і радіти якимось концертам. Але я, навпаки, в робочому процесі намагаюся приховати свої переживання. А переживати мені є про що - я родом з Донецька, і там до цього дня знаходиться моя сім'я. Але я знайшов для себе вихід - заглибитися в роботу.

Для мене 2014 рік вийшов плідним: міні-альбом Jamala, дебютний альбом ONUKA і співпраця по альбому Дорна - Randorn, новий сингл Brunettes Shoot Blondes - Bittersweet. Плюс - у The Maneken вийшов сингл Keep Moving On і відеокліп на нього.

- У музиці ONUKA і Jamala можна знайти багато спільних рис. Це чи не єдина, але основна претензія до їхніх альбомів. Як Ви до цього ставитеся?

- До речі, мені було б цікаво поговорити або почитати про те, що схожого знаходять в цих роботах. Для мене об'єднувальними є хіба що певні тембри інструментів і мінімалістичний підхід до аранжування.

Схожість деяких настроїв можливо, наприклад, через те, що Джамала почала слухати електронну музику. Я це підхопив, і ми це зробили в такому (електронному, - прим.) звучанні. До цього я якраз робив ONUKA, яка за емоційною і звуковою характеристикою може бути порівняна. Але нічого в цьому поганого я не бачу.

Для мене це різні проекти. Зі своєю індивідуальністю, особливостями, фішками і автентикою. Головний інструмент Джамали - це, звичайно ж, її голос. І я хочу виділяти це в кожному треку. У випадку з ONUKA - це ненав'язлива, легка народність. Вона грає на різних чудових інструментах, я бачив майстерню її дідуся (дідусь Нати Жижченко виробляв народні інструменти, звідси і назва проекту "Онука" (внучка). Я беру цю індивідуальність і акуратно проводжу через треки.

Я вже читав коментарі, що цей альбом схожий на якісь інші альбоми. За ради Бога! Коли The Maneken випустив свій перший альбом, всі говорили, що я - український Jamiroquai. Мені було приємно! До речі, через три роки ми виступили у нього на розігріві в київському Палаці спорту. Ви говорите, що Jamala - українська Jessie Ware? Так добре! У нас в Україні з'явилася своя Jessie Ware!

Я не ображаюся на ці порівняння. Я розумію, що та ідея, яка мені зараз в голову прийшла, могла прийти комусь ще на іншому кінці планети. І хтось зараз це теж робить. Чим більше я дивлюся різних блогів, тим менше мені здається, що я якийсь дуже оригінальний. Все, що ти зараз тут бачиш (показує на десяток синтезаторів в студії, в якій проходить інтерв'ю, - прим.) - Це всі відомі і зрозумілі музикантові моделі. І є маса студій з тим самим фінансовим інструментом, і звучання музики, створеної там, може бути схоже.

Головне - що в голові. Інструментами і музичними програмами треба вміти користуватися. Я зустрічав масу прикладів, коли у студії були відмінні технічні можливості, але на якість це особливо не впливало.

- Відносно елементів народності. Коли закінчується горезвісна "шароварщина" і починається фолк?

- Це кожен сам для себе визначає. Я пам'ятаю по каналу УТ-1 нескінченні народні танці і водіння хороводів. Я пам'ятаю російську пісню "Кострома, Кострома" в злитті з чимось таким електронним.

Я люблю іншу музичну естетику, і такі симбіози, на кшталт електронної "Костроми" або "Бурановских бабушек", для мене, як і раніше "шароварщина", та ж, яку я бачив в дитинстві по УТ-1. Мені здається, що це несерйозно, що це якийсь маркетинговий хід або продюсерський виверт. Можливо, це навіть на когось діє. "Кострома" була хітом, наприклад.

Для мене, в першу чергу, Ната є мірилом доцільності використання народних інструментів в музиці ONUKA. І я дуже задоволений результатом. Я з упевненістю можу сказати, що це не "шароварщина", а гарне вплетення інструментів. Як тембрально, так і з позиції потрібного часу і потрібного місця.

- Що, на Вашу думку, взагалі входить в компетенцію саунд-продюсера?

- Звукоінженер, який допомагає групі, а не тільки натискає на кнопки - це вже саунд-продюсер. Аранжувальник, який не тільки грає на інструменті, а й привносить щось своє - вже більше, ніж аранжувальник. І він може вважатися саунд-продюсером.

Ти можеш бути аранжувальником і записувати все, а можеш просто сидіти на дивані і підказувати, що як робити - і те, і інше в моєму розумінні - саунд-продюсер.

Для успішної співпраці дуже важливо, щоб була гармонія з артистом. Саунд-продюсер - це людина, яка може знайти підхід до артиста, визначити і помітити найкращі сторони його таланту, його даних, і бути хорошою сполучною ланкою між тим, що хоче артист і тим, чого чекає від нього лейбл (або та сторона, яка відповідає за те, щоб публіці це сподобалося, це зазвичай продюсер). Тобто саунд-продюсер - це людина, яка знає, як зробити так, щоб це обов'язково подобалося і артисту, і продюсер залишився задоволений.

- А звідки саунд-продюсер може це знати? За рахунок досвіду?

- Звичайно. Саунд-продюсер - це музикант з колосальним досвідом і відмінним смаком. І з великою фонотекою в голові. Мені здається, потрібно обов'язково слухати багато різної, нової і старої музики. Потрібно розбиратися у всіх етапах створення музики - мікрофонах, синтезаторах, інструментах. Я не знаю саунд-продюсерів, які не грають на музичних інструментах і просто сидять і міркують. Тобі не обов'язково записувати все самому або підключати дроти, для цього є музиканти і інженери. Але ти точно повинен знати, що повинно вийти в результаті.

Євген Філатов: В Україні музикант не може заробити на продажах власної музики


- Мені здається, в Україні проблема з саунд-продюсерами.

- Вийшло, що як тільки ми стали готові до цього явища (появі інституту саунд-продюсування, - прим.), все закінчилося. Розвалилася індустрія і нічого не продається. А тут і молодь ніби дозріла, і проекти починаються...

- А грошей немає.

- Справа навіть не в грошах. Розвалилася вся ця машина.

Але, тим не менш, можна бути саунд-продюсером і вдома. Напрацьовувати досвід. Не обов'язково мати таку величезну студію. Хоча, звичайно, з часом доведеться з цим зіткнутися і розуміти, що таке аналогові прилади і як з ними працювати.

Мені здається, є невеликий пласт дуже грамотних звукорежисерів в Україні. І є зріз молодих свіжих композиторів-аранжувальників. І, як я і говорив, і звукорежисери, і аранжувальники можуть стати саунд-продюсерами.

- Чого не вистачає молодим музикантам?

- Бракує музичного середовища і розвиненої індустрії, в якій музиканти можуть заробляти і жити гідно. У 15 років мати групу - відмінно, ти не про що не думаєш. А в 25 - уже важкувато, тому що потрібно заробляти гроші.

Але, чесне слово, якщо музика класна, як тільки ти почнеш впадати у відчай, що нічого не виходить - відразу почне виходити. По чуть-чуть, але все ж. І я впевнений, що копітка робота над матеріалом - сюди я включаю посидючість, відповідальність - дасть свої плоди.

Не буває так, що "як же ви не помітили таку класну групу?", "5 років артист намагався, а його не помітили". Не може такого бути. У нас поки занадто мало чогось очевидно класного і крутого.


Журналіст: Олексій Бондаренко
Фото: Дмитро Комісаренко


© джерело     

Додати коментар
  • Сьогодні
  • Читають
  • Коментують
Заголовки:
Читайте про: